Analiza korelacji pomiędzy zamykaniem i otwieraniem szkół na świecie a liczbą zakażeń

Analiza łączy dane stwierdzonych przypadków zachorowań na świecie (dane z CSSE John Hopins University, https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19) z informacją o otwarciach i zamknięciach szkół (https://unesco.org).

Rysujemy dzienne liczby stwierdzonych przypadków, dla lepszej przejrzystości wygładzone filtrem Savitzky’ego-Golaya. Aby mieć wgląd w dynamikę zarażeń, dane zostały przesunięte o 10 dni – wg naszych szacunków tyle mniej więcej czasu mija od momentu zarażenia do stwierdzenia przypadku i wykazania go w statystykach. Dodatkowo rysujemy pochodną, tzn. różnicę z dnia na dzień w.w. wygładzonej krzywej. Wartości większe od 0 oznaczają wzrosty, mniejsze od 0 – spadki. Kolorami oznaczamy stan otwarcia szkół (otwarte / częściowo otwarte / zamknięte).

Wybraliśmy 28 krajów, głównie z Europy, dla których widać dające się analizować otwarcia i/lub zamknięcia szkół.

Rys 1. Analiza korelacji pomiędzy zamykaniem i otwieraniem szkół na świecie a liczbą zakażeń

Pobierz wykres w pełnej rozdzielczości

W większości krajów można zauważyć podobne trendy. Po pierwszych marcowych lockdownach (i zamknięciu wszystkiego, w tym szkół) szybko zmniejsza się liczba przypadków. Z kolei wakacje i praktyczny brak obostrzeń powodują ponowne wzrosty, chociaż szkoły są zamknięte. Po wakacjach, pomimo trwających już wzrostów, większość krajów otwiera szkoły, co dodatkowo przyspiesza wzrosty.

Powyższa analiza nie bada szerokiej listy zależności społecznych, związanych ze szkołami (nieobecność rodziców w pracy, dojazdy, kontakty z rówieśnikami, zmiany w transporcie publicznym itd.) oraz różnic na poziomie krajów, jedynie wskazuje na dużą zbieżność faktu otwierania placówek a wzrostem zakażeń.